Dankwoord

In de Antwerpse Arenbergschouwburg werden gisteren de Herman de Coninckprijzen uitgereikt. Ook bij de publieksprijs mocht geen dankwoord ontbreken.

Ik bedankte mijn uitgever, Poëziecentrum, waarover ik zei dat ze enorm veel voor de poëzie doen en dat ik het erg jammer vond dat ik er niet bij kon zijn, daar in de Gentse opera met Anna Enquist. Ik bedankte Boek.be en de organisatie. En ik bedankte u driewerf, omdat u zo massaal op ‘gezel’ stemde: ‘Dank! Dank! Dans!’

Daarna piepte ik geregeld op een spiekbriefje. Daarop stond dit:

Vorig jaar zat ik in deze zaal en had mijn vrouw, Sylvie Marie, hier kunnen staan. Zij was toen genomineerd met haar dichtbundel ‘Toen je me ten huwelijk vroeg’. Helaas, zij strandde voor de Herman de Coninckpublieksprijs op een zucht van Paul Demets. En nu sta ik hier en ik zie u al kijken, waar zit Sylvie? Wel, ze zit niet in de zaal, ze is gevlucht naar Groningen. Niet om politiek asiel aan te vragen, wel om op te treden.
Maar goed, van vorig jaar terug naar nu.
Nu koos maar liefst veertig procent van u voor mijn gedicht ‘gezel’. Beste mensen, ik ben verbouwereerd. Veertig procent van de stemmen. U kunt vast een paar politici opsommen die daar meteen voor zouden tekenen. En u kunt vast ook een paar politici opsommen die al die poëzie maar niks vinden. Daarom, beste mensen, laat ons met zijn allen ook na Gedichtendag, ook na de Poëzieweek volop aan poëzie doen. Koop poëzie, lees poëzie, organiseer poëzieavonden en geef dichters het woord.
Laat ons met zijn allen zeggen: ‘Beste politici, handen af van onze stadsdichters. Beste politici, gun dichters hun plein.’
Nogmaals dank.

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, gedicht. Bookmark de permalink .

Een reactie op Dankwoord

  1. Eddy Van Ranst zegt:

    Ik kon door werk wat plots opdook er niet bij zijn
    Maar zeker duizendmaal proficiat
    Jij wordt een heel grote !!!!!

    Tot ziens
    Eddy Van Ranst

Geef een reactie

