een naam op de deurbel: iris aper

Een tijd geleden was ik een jaar lang ambassadeur van de poëzie van de stad Gent. In dat jaar schreef ik acht gedichten in de reeks een naam op de deurbel. Wat er donderdagochtend op het Woodrow Wilsonplein gebeurde – een dronken autobestuurder reed in zone 30 tegen 80 km/u een 21-jarige kotstudente van de fiets die later aan haar verwondingen overleed – greep ook mij zodanig aan dat ik het middels een nieuw gedicht in de reeks een plaats probeerde te geven.

iris aper

dit ben ik dan, een verwrongen fiets
die op stoeptegels ligt. op miljoenen
andere manieren had ik kennis met

je willen maken. en bovenal niet nu.
jaren later pas had men mijn kamers
moeten legen, als ik nog maar weinig

plannen had. een oude bes die haar
godganse leven de beste zorgen had
gegeven aan jan met de pet. allicht

altijd met de glimlach, want die lag
onophoudelijk om mijn lippen. keep
on smiling. immer vrolijk blijven.

dag, nabestaanden die me lief hadden,
bewaar mijn glimlach goed. zelf kan
ik er helaas niet veel meer mee doen.

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in Ambassadeur van de Poëzie Gent, gedicht. Bookmark de permalink .

2 reacties op een naam op de deurbel: iris aper

  1. Inge Heirbrant zegt:

    Mooi en beklijvend gedicht! Mijn 15-jarige zoon is eveneens danig onder de indruk van het gebeurde. Hij was ter plaatse op het tragische moment en zei dat hij nooit dronken zou rijden!
    De onmacht, de woede naar de bestuurder toe, het verdriet omwille van het wegrukken van zo’n jong leven roept bij velen vragen op, maar voor Iris zelf, haar familie,… onwezenlijk gewoon!

  2. Ann Blomme zegt:

    Als moeder heeft wat er met Iris gebeurde me enorm aangegrepen. Gisteren vernam ik dat ze de vriendin van één van mijn achterneefjes is. Plots is de naam op de deurbel niet meer deze van een onbekende en komt het allemaal akelig dichtbij. Bedankt voor dit mooie en aangrijpend gedicht. Ook ik had Iris graag leren kennen, later, op haar trouwdag misschien…

Geef een reactie

