Ja! Stadsdichter!

Ja, stadsdichter. En dat vragen ze aan iemand die dertig jaar onder de kerktoren in een dorp hier honderd kilometer vandaan heeft gewoond. Ja, stadsdichter. En dat vragen ze aan iemand die wel eens een haiku schrijft, een drieregelig gedichtje over de natuur. Ja, stadsdichter. En dat vragen ze aan iemand die ongetwijfeld nog heel wat andere gebreken heeft.

Maar, ze vragen het ook aan iemand die al meer dan de helft van zijn leven bezeten en gebeten is door de poëzie. Dat toont zich in de redelijk uitgebreide collectie dichtbundels bij mij thuis. Dat uit zich in optredens, in workshops, in publicaties en in trouwen met een dichteres.

Die dichteres kent u als Sylvie Marie, ik ken haar ook als Sylvie De Coninck. Geen familie van Herman. Dat niet zij, maar ik de vierde stadsdichter van Gent word, daar is ze niet jaloers op. ‘Oh, dan word ik een beetje zoals Michelle Obama, een first lady,’ zei ze toen ik haar over het telefoontje van de schepen van cultuur vertelde.

De dag voor Sylvies verjaardag, nu drie weken geleden, belde de schepen mij op met de vraag of ze mij aan het college als nieuwe stadsdichter mocht voordragen. Dat mocht. Maar ik mocht het verzoek, uiteraard, niet rondbazuinen. Drie weken, dat is lang om te zwijgen als het steeds maar van ‘stadsdichter, stadsdichter, stadsdichter’ in je hoofd zingt. Nooit eerder heeft een woord zo vaak op mijn tong gelegen zonder dat ik het uitsprak.

Gelukkig, net omdat het zo in mijn hoofd gonsde, ontstonden er al flink wat ideeën die ik wil realiseren tijdens mijn twee jaar durende ambtstermijn. Toch ga ik nu nog niet het achterste van mijn tong tonen en alle ideeën opsommen. Samen met het kabinet van de schepen en de mensen van Circa en het Poëziecentrum bekijk ik welke wilde ideeën haalbaar zijn.

Zeker is dat ik mij niet zal beperken tot het schrijven van het vereiste aantal gedichten per jaar en dat de stad maar moet zien wat ze ermee doet. Nee, ik ben zo’n dichter die vindt dat gedichten iets extra krijgen als je ze hoort, als ze van het witte blad worden losgetrokken, als ze een dialoog met andere kunstvormen aangaan. In Gent en de deelgemeenten zijn er heel wat plaatsen die vragen om poëzie.

Ja, een dichter, en zeker een stadsdichter, droomt ervan om de poëzie bij zoveel mogelijk mensen te krijgen. Poëzie past bij meer dan geboortes, huwelijken en overlijdens. Voor mij is poëzie iets dagdagelijks, voor mij is poëzie niet iets doordeweeks. Stadsdichter of niet, het is elke dag mijn betrachting om het woord zoveel mogelijk rond te dragen. Als stadsdichter kan ik dat nu doen met de hulp van anderen, met de hulp van velen, zo niet met de hulp van alle Gentenaars.

En Gentenaars die spreken Gents. Of ze hebben een West-Vlaamse tongval, zoals mijn vrouw. Of, nog veel erger, je hoort gewoon dat ze afkomstig zijn uit een dorp hier honderd kilometer vandaan. Je hebt zelfs Gentenaars die niet alleen maar Nederlands spreken. Ja, een stad is een stad en geen dorp waar maar één voor buitenstaanders onverstaanbaar dialect wordt gesproken. In een stad wemelt het van talen.

Met die verschillende talen en tongvallen wil ik als stadsdichter aan de slag. En nu kan ik niet anders dan alvast één idee te verklappen. Gentenaars, ik roep u bij deze op om mijn stadsgedichten, de stadsgedichten van mijn voorgangers én andere gedichten over Gent naar zoveel mogelijk talen te vertalen die in Gent worden gesproken. Hoe mooi wordt het als poëzie grenzen doet vervagen?

Wie dat wil kan alvast aan de slag met mijn eerste stadsgedicht:

gent en ik

op schoolreis leerde ik u kennen als tuig
dat allemans armen en benen uit wou rekken.
terstond stopte ik met groeien. zo perplex was ik.

maar ook ik speelde de verbeelding van het kind
kwijt en keerde koen en onverschrokken naar u terug.
ik deelde dorst en honger, botste aan een schoolpoort

tegen een geweldige liefde op. zo wist u mij te strikken.
toch durf ik niet te stellen dat ik mijn laatste woorden
lukraak bij u neerleg. ik ben vaak van u weg.

David Troch

Tot slot, ik stond hier geen speech te geven, ik had geen eerste stadsgedicht geschreven als An Leenders van Creatief Schrijven, Luc Coorevits van Behoud de Begeerte, Carl De Strycker en Sieglinde Vanhaezebrouck van het Poëziecentrum, Roel Richelieu van Londersele, de eerste stadsdichter van ons geliefde Gent en Annelies Storms, schepen van cultuur het niet roerend eens waren geworden en het college de beslissing niet had bekrachtigd. Ik wil hen dan ook meer dan van harte danken. En mijn dank zal ik vooral uiten door er twee jaar lang een lap op te geven.

Ik heb er onnoemelijk veel zin in. Ja! Stadsdichter!

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in stadsdichter Gent. Bookmark de permalink .

5 reacties op Ja! Stadsdichter!

  1. Anna zegt:

    Super! Van ganser harte gefeliciteerd @->–

  2. Kristof geirnaert zegt:

    Hi David,
    Megadikke proficiat met je stadsdichterschap!
    Met “gent en ik” trap je alvast de stadspoorten gezwind open.
    Maar stadsdichter of niet, voor de gentenaars of anderen, hopelijk kom je ons nog veel verblijden met je frisse, stevige poëzie.

    Succes!
    Kristof

  3. Theo Slachmuylders zegt:

    David, van harte gefeliciteerd! Geniet ervan! En vanop een honderdtal km hiervandaan, heel veel succes gewenst!

  4. Eindelijk een dichter die met een grote dosis humor het poëtisch denken kan verwoorden.
    Gefeliciteerd.

  5. Katrijn zegt:

    “Poëzie past bij meer dan geboortes, huwelijken en overlijdens.”
    Ja. Duizendmaal ja.
    Dat ze een goede keuze hebben gemaakt, want wie het belang van poëzie in een éénzinnige en veelzeggende leuze kan gieten, dicht de stad bij elkaar.

Geef een reactie

