Spreekuur Sint-Amandsberg & Gentbrugge

Dankzij ‘Stadsdichter houdt spreekuur’ doe ik plekken aan waar ik anders niet zou komen. Ik ga niet tien kilometer fietsen om boeken, cd’s en dvd’s te ontlenen, twee kilometer is al genoeg. Toch herkende ik de bibliotheek van Sint-Amandsberg. Een aantal jaar geleden ging ik er langs met De blinddoek. Daarbij duw ik de geblinddoekte enkele dichtbundels in handen, die plukt er eentje uit, slaat de bundel open en het blind gekozen gedicht lees ik voor. Voordragen deed ik tijdens mijn spreekuren nog niet zo vaak, al gebeurt het wel eens. Zo droeg ik in Sint-Amandsberg gezel, het openingsgedicht uit mijn dichtbundel buiten westen, voor aan een vrouw die meende dat poëzie per definitie moeilijk is. Ze was aangenaam verrast dat er ook toegankelijke poëzie is. Ik maakte haar een lijstje met dichters die ze zeker zou waarderen. Benieuwd wat ze vindt van Sylvie Marie haar Toen je me ten huwelijk vroeg dat ze alvast mee naar huis nam.
Het was woensdagnamiddag dus waren er ook enkele kinderen. Twee van hen kwamen langs in het gezelschap van een vrijwilligster die wel eens bij Gentenaars thuis voorleest. Ze kende al best wel wat dichters van jeugdpoëzie, dus raadde ik haar enkele bijzonder fijne bloemlezingen van Querido aan.
In het zog van een bibliotheekmedewerkster fietste ik naar de bibliotheek van Gentbrugge. Daar kwam ik voor het eerst. Het bleek een veel kleiner gebouw en de poëziecollectie bleek beperkt. De aanwezige poëziecollectie speelt toch een beetje in mijn achterhoofd wanneer ik een poëtisch medicijn voorschrijf. Zo dook vandaag op verschillende geneesmiddelenvoorschriften de naam van Miriam van hee op. Uiteraard noteer ik ook namen van dichters waarnaar men in de betere boekhandel op zoek moet. Een voorbeeld. Een dame ontleende niet alleen enkele boeken over de aanleg van tuinen, maar ook een roman met de titel Rode schoenen. Uit het blote hoofd bracht ik een gedicht van Maud Vanhauwaert waarin lelijke schoenen geen onbelangrijke rol spelen. Maud, vergeef me als ik niet elk woord juist citeerde.

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in stadsdichter Gent. Bookmark de permalink .

Een reactie op Spreekuur Sint-Amandsberg & Gentbrugge

  1. Pingback: Stadsdichter houdt spreekuur… in 10 bibliotheken! | Blog Bibliotheek Gent

Geef een reactie

