Spreekuur, Watersportbaan & Sint-Denijs-Westrem

Vandaag moest ik niet ver fietsen, ik werd verwacht in de twee filialen het dichtst bij me thuis. In het ene filiaal waren er redelijk wat, in het andere filiaal wat minder patiënten. Dat betekent niet dat de bibliotheken amper worden bezocht. Er loopt steeds wat volk rond. Dat volk wil niet altijd een babbeltje met me slaan. Na een week spreekuur is het meest gebruikte argument om dat niet te doen: tijd. Soms is men zelfs dusdanig gehaast dat ik dezelfde persoon die me afwimpelde na een half uur nog steeds met de vinger langs de ruggen van boeken zie strelen. Het grote, achterliggende argument is uiteraard: ik heb niks met poëzie. Sommige patiënten zeiden dat ook vandaag weer tegen me.
Ik denk bijvoorbeeld aan de twee schoonzussen die sinds de lagere school nauwelijks nog met poëzie in aanraking kwamen. Toen ze een bundel van Toon Hermans zagen staan, begonnen we vrolijk wat scènes uit zijn conferences boven te halen. Ik denk bijvoorbeeld aan een moeder en haar kinderen van 8, 10 en 12 aan wie ik elk een ander gedicht voorlas. Ik denk bijvoorbeeld aan de man die net terug was van reis en binnenkort naar Italië trekt. Hij ontleende op mijn advies de bloemlezing ‘Om Gent gedicht’, zodat hij op al zijn reizen de band met zijn thuisstad niet verliest.
Na een week spreekuur heb ik toch al wat zieltjes voor de poëzie gewonnen. En daar is het me uiteindelijk om te doen.

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in stadsdichter Gent. Bookmark de permalink .

2 reacties op Spreekuur, Watersportbaan & Sint-Denijs-Westrem

  1. Anna zegt:

    Leuk om te horen. Hier valt geen zieltje te winnen 🙂 ik heb het mijne al sinds het derde/vierde leerjaar verloren. Met dank aan onze leerkracht die elke eerste vrijdag van de maand, op het einde van de dag een gedicht ter gehore bracht. Aangepast aan onze leeftijd, dat dan weer wel… het heeft er niet minder aan geholpen.

  2. Pingback: Stadsdichter houdt spreekuur… in 10 bibliotheken! | Blog Bibliotheek Gent

Geef een reactie

