Spreekuur Oostakker

Mijn tweede stadsgedicht, het sonnet deelgenoot, eindigt niet toevallig met de zin: men laat zich door de muze behagen / van oostakker tot sint-denijs-westrem. Ik woon zelf ruim vijf jaar in Sint-Denijs-Westrem, de muze overvalt me vaak in mijn eigen huis. En Oostakker? Uiteraard knipoog ik daar naar De Oostakkerse gedichten, de dichtbundel van Hugo Claus. En ja hoor, die bundel was aanwezig in de bibliotheek van Oostakker. Kortom, niet uitgeleend.
De poëziecollectie van dit filiaal is beperkt en dat men hier niet massaal warm loopt voor de poëzie bleek al snel. Vlak na het openingsuur stormden heel wat bezoekers de bibliotheek binnen. Mijn assistente en ik vingen bij hen allemaal bot. Niemand van hen wou op de gezellige binnenkoer een praatje met me slaan.
Gelukkig, heel lang duurde mijn werkloosheid niet en voor ik het goed en wel besefte was ook dit spreekuur weer om. Welke medicijnen ik nu zoal voorschreef? Een vrouw die verzot is op thrillers overtuigde ik ervan dat poëzie ook best spannend kan zijn en nodigde ik uit voor Slam Brabançonne tijdens de Gentse Feesten in Theater Tinnenpot. Dat ik iemand die voornamelijk strips leest, de graphic poem Sylvia van Lies Van Gasse aanbeval, ligt voor de hand. Mijn meest memorabele patiënt was wellicht de eerste, een driejarige kleuter. Het boekje waaruit ik voor haar twee gedichten las, moest mama mee naar huis nemen.

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in stadsdichter Gent. Bookmark de permalink .

3 reacties op Spreekuur Oostakker

  1. Pingback: Stadsdichter houdt spreekuur… in 10 bibliotheken! | Blog Bibliotheek Gent

  2. Oostakker zegt:

    Wanneer kom je nog eens naar Oostakker? Dan kunnen we het ook aankondigen op de site van Oostakker.

Geef een reactie

