Spreekuur Drongen

In het najaar verschijnt een interview met me in het personeelsblad gent&co. Een fotograaf kwam me portretteren in de bibliotheek van Drongen. Hij had stoepkrijt mee. Daarmee mocht ik de gevel van de bibliotheek te lijf gaan. ‘Schrijf maar wat je wil,’ zei de fotograaf, ‘maakt niet uit wat. Ondertussen neem ik foto’s.’ Ik begon spontaan mijn eerste stadsgedicht gent en ik te noteren. Dat ken ik onderhand wel uit het hoofd.
Vlak voordat ik aan de bibliotheek arriveerde, had een Duitse herder zijn tanden in het onderbeen van de fotograaf gezet. ‘Heb je daar geen medicijn voor?’ vroeg hij. Ik gaf hem een oud kwatrijn dat ik meer dan vijftien jaar geleden schreef nadat twee stevige zwarte honden me hadden aangevallen. Vreemd dat ik dat kwatrijn nog steeds niet vergeten ben.
Vergeten. Uit het hoofd kennen. Een patiënte vertelde me dat haar moeder Alzheimer heeft. Ik las haar het eerste gedicht voor van de vergeetachtige, een cyclus uit mijn dichtbundel buiten westen. Omdat haar moeder en vader beiden een eind in de 90 zijn, raadde ik haar ook aan het werk van Leo Vroman (in februari op 98-jarige leeftijd overleden) en Sybren Polet (vorige week donderdag 90 geworden) te ontdekken.
Een grootmoeder raadde ik een bloemlezing van kinderpoëzie samengesteld door Jan Van Coillie aan. En ja, ook de bibliothecaresse nam even de tijd om op consultatie te komen. Ze vond het spreekuur, net als al die andere bibliothecarissen, een geweldig initiatief. En dat was in haar filiaal te zien. Ze had niet alleen een foto van mij maar ook van de drie vorige stadsdichters opgehangen en enkele van mijn gedichten uitgeprint.
Het was een mooie afsluiter van de elf spreekuren die ik deze maand hield. Iedereen die me op al die locaties met open armen ontving, iedereen die zich een poëtisch medicijn liet voorschrijven, bedankt. Nu ga ik iemand zoeken die mijn kuiten na al die fietstochtjes wil masseren.

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in stadsdichter Gent. Bookmark de permalink .

Een reactie op Spreekuur Drongen

  1. Pingback: Stadsdichter houdt spreekuur… in 10 bibliotheken! | Blog Bibliotheek Gent

Geef een reactie

