Spekjes noch taartjes

Gisterenavond. Ik beslis om niet thuis te eten. Ik moet de voorronde van het Belgisch Kampioenschap Poetry Slam in de Hotsy Totsy presenteren en ik herinner me een e-mail die het over broodjes voor de organisatie heeft. Als ik het café binnenstap, zijn ze allemaal, met uitzondering van twee broodjes opgegeten. Het blijken niet-vegetarische. Ik eet al veertien jaar geen vlees meer. ‘Haal gewoon de spekjes eruit,’ zegt iemand. Dat weiger ik altijd zonder verpinken. Nu twijfel ik toch even om het te doen. Maar mijn jarenlange principes winnen het van mijn arme, knorrende maag. ‘Aan de overkant van de straat hebben ze taartjes,’ zegt iemand anders. Ik sta op, tot de barvrouw me toeroept dat ze me best een bordje met kaasblokjes en olijven wil serveren. Ik stem in. Niet veel later brengt ze het bordje en stopt ze me drankbonnetjes in handen. Dorst hoef ik ook nu weer niet te hebben, en dat is maar best met de pittige mosterd die de kaasblokjes vergezelt en met de wetenschap dat ik een lange avond aan mekaar moet praten.
Vanochtend. Ik beleg een paar sneetjes brood met confituur. De confituur heeft de schoonmoeder gemaakt en is dus gratis. Het brood kocht ik bij een bakker. Brood is in de supermarkt stukken goedkoper, ik weet het, maar in de supermarkt ben ik nog steeds niet geraakt. Dus haal ik ’s middags boterhammen met hetzelfde saaie beleg uit mijn boterhammendoos. Dan bedenk ik me dat er in de keuken van mijn werkgever, Wisper, ook instantsoep staat. Ik ben er niet wild van, maar ik kies voor prei en kijk jaloers naar de collega die zelfgemaakte soep bij heeft. Morgen moet ik toch maar eens naar een supermarkt fietsen. Al is het maar om het schoonmaak- en verzorgingsproduct aan te schaffen waartoe de spelregels van de Inleefweek Armoede me verplichten.

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in Inleefweek Armoede, stadsdichter Gent. Bookmark de permalink .

Een reactie op Spekjes noch taartjes

Geef een reactie

