469. Maagd Maria

Laten we niet wachten tot maagd Maria aan ons verschijnt. Maagd Maria is minder mooi dan jij en maagd Maria was tot voor kort de mooiste vrouw die ik kende. Dat heeft wat te betekenen. Het betekent niet dat ik een gelovig man ben, ik hou de leegloop van de kerk niet tegen. Het betekent eigenlijk alleen maar dat ik nog nooit zo van de schoonheid van een vrouw onder de voet ben geweest zoals ik dat van jouw schoonheid ben.
Die pukkel op je kin verandert daar niks aan. Die pukkel is van voorbijgaande aard. Kijk, ik heb hem al weggedacht. Weg, pukkel. Mijn gedachten hebben sneller effect dan de zalfjes die je dermatoloog je aansmeert. Dermatologen, allemaal kwakzalvers. Je kan mij veel noemen, maar een kwakzalver, dat allerminst.
Je kan mij een slechte grappenmaker noemen, al lach je om de domste dingen die ik zeg en doe. Je kan mij niet goed bij mijn verstand noemen, maar buikgevoel heeft geen IQ. Je kan mij een leeg glas noemen, maar uiteindelijk zal er een fles wijn van een uitstekend jaar tussen ons instaan.
Die fles wijn zal ik als een volleerde sommelier ontkurken en in een vlotte beweging, de linkerhand op de rug, zal ik een bodempje wijn in je kristallen glas doen belanden. Als proevertje. En nadat jij je lippen aan dat glas hebt gezet, de wijn rondjes in je mond hebt laten draaien, gorgelende keelgeluidjes hebt gemaakt en het glas weer op tafel hebt gezet en op het moment dat je je tong goedkeurend langs je lippen haalt, zal de fles wijn uit mijn handen glippen.
Omdat ook volleerde sommeliers wel eens stuntelen. Omdat die tong langs je lippen mij van mijn à propos brengt. Omdat jij me op eender welke manier van mijn à propos brengt. Ik zou daar tegen in opstand kunnen komen door mij nooit meer in je aanwezigheid te vertonen, maar ik denk niet eens aan opstand. Ik geniet. Ik laat het mij welgevallen.
Misschien dat jij dat ook doet, misschien dat je eerder geneigd bent naar, ik noem maar wat, Zuid-Amerika te vluchten. Voordat je een vlucht overweegt, laten we elkaar snel weer zien. Laten we niet wachten tot er een fles wijn op miraculeuze wijze tussen ons instaat. Laten we niet wachten tot maagd Maria aan ons verschijnt.

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in proza, ultrakort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

