492. Sneeuw boven smog

De aanstaande jaren krijgen we te maken met een opmerkelijk fenomeen. Eerst zal in stedelijke en andere dunbevolkte gebieden geen vlokje sneeuw meer vallen, edoch, doordat die stedelijkheid zich overal ter wereld spectaculair uitbreidt, behoort winterpret zoals wij die heden ten dage kennen binnen afzienbare tijd definitief tot het verleden. Het fenomeen dat ons te wachten staat en ons allen treft, valt op eenvoudige wijze te verklaren en wel met één woord: smog.
Smog heeft een zekere dikte, we zien nu al dat in steden als Shanghai en Peking het beduidend donkerder is dan op het Chinese platteland, zonnestralen dienen aanzienlijke inspanningen te leveren om door smog heen te dringen. Sneeuwvlokken lukken daar vooralsnog in, maar volgens mijn nauwgezette berekeningen komt daar weldra een einde aan. De laag smog die zich over stedelijke gebieden en andere dunbevolkte gebieden spant, wint immers gestaag aan dikte, een dikte waar geen sneeuwvlok nog doorheen kan. Dat regen daarin nog wel lukt, heeft te maken met het verschil in zwaarte tussen een regeldruppel en een sneeuwvlok en dientengevolge tevens met de verschillende valsnelheid van beide.
Kortom, in de winter, al is dat begrip hoogdringend aan een herdefinitie toe, komt op de laag smog, tijdelijk weliswaar, sneeuw te liggen die pas bij heldere hemel, dat is te zeggen, heldere hemel boven en niet onder de laag smog, weer verdwijnt en sneeuw die verdwijnt, die dooit, betekent smeltwater. Smeltwater dat slechts met de grootste moeite door de laag smog weet door te dringen, maar daarin lukt, omdat smeltwater een hogere druk uitoefent dan sneeuw.
Door het hierboven geformuleerde fenomeen staat niet alleen de wetenschap in de nabije toekomst voor een enorme uitdaging, maar zullen de gevolgen voor de ganse economie, en in het bijzonder die voor de uitbaters van skipistes, haast niet te overzien zijn. Een aantal van die uitbaters legde ik mijn niet te weerleggen theorie reeds voor, een theorie die ze zonder uitzondering op hoongelach ontvingen. Ik verzeker u, het lachen zal hen vergaan.
Uiteindelijk heb ik enkele verstandige investeerders, onder andere uit de vastgoedsector, de horeca en de luchtvaart, overtuigd om geld te pompen in de eerste uitstap naar de sneeuw boven de smog. Dat brengt ons meteen bij de naam van mijn project: Sneeuw boven smog.
Ik begrijp dat die projectnaam voor interpretatie vatbaar is. Het valt te interpreteren als dat ik sneeuw boven smog verkies, wat ook op de waarheid berust, want ook ik had graag gezien dat er nog steeds op de begane grond en in een gezonde lucht kan worden geskied en gesleed naar hartenlust, maar dat is in de toekomst een utopie, de feiten zijn de feiten.
Heden ten dage willen mensen naar de maan en naar Mars, wat veruit minder realistisch is als het project ‘Sneeuw boven smog’. Voor dat project zoeken mijn investeerders en ik personen die bereid zijn zich een drietal weken vrij te maken in januari 2026, volgens mijn nauwgezette berekeningen is de sneeuwlaag op de laag smog vanaf dat tijdstip voldoende dik en is het dientengevolge voor de allereerste keer in de geschiedenis veilig om te skiën hoog boven Shanghai. Om de veiligheid te allen tijde te verzekeren, is het aantal deelnemers beperkt tot twintig.
Indien u zich kandidaat wenst te stellen, vult u het bijgevoegde formulier in en vragen wij u alvast een voorschot, ten bedrage van dertig procent van de kostprijs. In de hoop u bij de eerste uitstap van ‘Sneeuw boven smog’ te mogen begroeten, groet ik u hartelijk.

Over davidtroch

man van het woord | meneertje literatuur bij WISPER | Gents stadsdichter op rust
Dit bericht werd geplaatst in proza, Uitstapjes. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

